Zwrot towaru w sklepie stacjonarnym- czy jest to w ogóle możliwe?


Idziemy do sklepu, kupujemy sobie wymarzoną bluzkę. Po czym stwierdzamy, że jednak ten fason nie jest dla nas odpowiedni i chcemy ją zwrócić. Czy jest taka możliwość? 



W przypadkach zakupu przez internet odpowiedź byłaby oczywiście twierdząca (pisałam o tym http://www.swiadoma-mama.pl/2017/12/nieudane-zakupy-w-internecie-czy-moge.html ). Jednakże w przypadku sklepów stacjonarnych ustawodawca nie nakłada na sklepy stacjonarne obowiązku przyjmowania zwrotu zakupionego towaru. Podczas tradycyjnych zakupów mamy możliwość dokładnego zapoznania się z towarem. Możemy naszą przykładową bluzkę dokładnie obejrzeć, przymierzyć w przeciwieństwie do zakupów internetowych, stąd też różnica w ustawodawstwie w zakresie przyjmowania towarów. 

Jednakże bardzo często znane marki, zwane sieciówkami dają konsumentowi taką możliwość. W przeciwnym wypadku klient mógłby robić zakupy w danym sklepie za pomocą internetu i unikałby robienia zakupów w sklepie stacjonarnym danej marki. Warunki zwrotu towaru ustala właściciel sklepu, zatem nie ma żadnej regulacji w tymże zakresie. Często również możemy spotkać się, iż w sklepach stacjonarnych towary przecenione nie podlegają zwrotowi, natomiast w przypadku sklepu internetowego stanowiłoby to klauzulę niedozwoloną. Jako warunek zwrotu towaru możemy być również poproszeni o paragon, fakturę itp. Pamiętajmy, że każdy sklep ma swoje zasady w przypadku zwrotu towaru. 

Często możemy spotkać się, że na ewentualny zwrot niewadliwego towaru mamy określony czas, najczęściej jest to termin 30 dniowy. Jednakże, tak jak pisałam wcześniej nie jest to w żaden sposób narzucane ani regulowane literą prawa. Inaczej sytuacja się ma w przypadku towaru, który okazał się być wadliwy. Wówczas w grę wchodzi reklamacja, jest to natomiast oddzielny temat.

Warto zatem dokładnie daną rzecz obejrzeć, zastanowić się nim dokonamy zakupu, gdyż możemy nie mieć możliwości zwrotu. Może dobrym też rozwiązaniem będzie wybieranie sklepów, które taką możliwość jednak nam dają? Mimo wszystko życzę samych udanych zakupów!

Komentarze

  1. Kolejną często stosowaną przez sklepy stacjonarne praktyką podczas zwracania towarów, jest zwrot środków w postaci bonu lub karty podarunkowej. Oczywiście podczas zakupów sprzedawca nie informuje nas o tym, że zwroty są bezgotówkowe. Osobiście unikam wtedy takiego sklepu bądź też marki, bo zwracając towar chciałabym otrzymać pieniądze które wydałam a nie bon na kolejne zakupy... Czy w takiej sytuacji ustawodawca również nie przewidział żadnych regulacji i warunki zwrotu pieniędzy określane są w regulaminie przez właściciela?

    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak jak pisałam, sklepy stacjonarne nie mają obowiązku przyjmowania zwrotu towarów. Zatem jeśli się na to zgadzają, to jest to niejako ich "dobra wola". Regulamin sklepu może stosować różne rozwiązania np. wymiana na inny towar, czy też właśnie zwrot na karcie podarunkowej. Możemy próbować powołać się na art. 494. Kodeksu Cywilnego, który mówi, że zwrot świadczeń po odstąpieniu od umowy musi być dokonany w taki sam sposób, jak przy zawieraniu umowy.

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty