Nieudane zakupy w internecie- czy mogę zwrócić towar, czyli oby ten post nie był Ci potrzebny :)



           Przeżywamy teraz czas świąteczny, który kojarzy nam się ze spotkaniem rodzinnym przy Wigilijnym stole a gdy na niebie pojawi się pierwsza gwiazdka pora na prezenty. I to o nich będzie mowa dzisiaj.

          Z uwagi na tłumy przewijające się w galeriach handlowych w tym okresie często decydujemy się na zakup upominków przez internet.  Jednak co zrobić, gdy zakupiony przedmiot nie spełni naszych oczekiwań? Czy można go zwrócić?


       Przede wszystkim dokonując zakupu np. na znanym portalu allegro należy zapoznać się z informacjami zawartymi na stronie sprzedającego.  Nieocenione są również opinie wyrażane przez innych kupujących. 




         Konsument, czyli kupujący ma prawo do odstąpienia od umowy kupna-sprzedaży w terminie 14 dni bez podawania przyczyny. Termin ten liczymy od dnia, w którym nasz zakup do nas dotarł. Aby dochować tego terminu wystarczy wysłać oświadczenie od odstąpieniu od umowy przed upływem wspomnianych 14 dni. Jeśli ostatni dzień terminu przypada na dzień ustawowo wolny od pracy, wówczas przesuwa się on na następny dzień roboczy.



Kiedy sprzedawca zwróci nam pieniądze?


Sprzedawca ma natomiast 14 dni na zwrócenie nam kosztów zakupu od momentu gdy otrzyma nasze oświadczenie. Jeśli jednak naszym zakupem jest jakiś przedmiot, to te 14 dni jest liczone od momentu kiedy sprzedawca otrzyma od nas zwrot tegoż przedmiotu.  Odesłanie naszego zakupu z powrotem do sprzedawcy nie musi być wykonane razem z wysłaniem oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Musimy jednak odesłać nasz zakup do 14 dni od złożenia oświadczenia. Pamiętajmy jednak, że im wcześniej odeślemy przedmiot, to tym szybciej otrzymamy nasze pieniądze.  


Kto ponosi koszty wysyłki?


Sprzedawca zwróci nam równowartość najtańszej opcji dostawy przedmiotu.

Przykład: Kupiliśmy przez internet zabawkę dla dziecka. Były do wyboru następujące opcje dostawy: odbiór osobisty za 0 zł, list polecony 7 zł, kurier 15 zł. Sprzedawca zwróci nam pieniądze za najtańszą opcję dostawy tj. list polecony 7 zł, mimo iż my wybraliśmy przesyłkę kurierską. Nie uwzględniamy tutaj odbioru osobistego jako najtańszy wariant wysyłki, gdyż wysyłką on nie jest.

Jakie koszty spoczywają na kupującym dokonującym zwrot towaru?

Jeśli sprzedawca nie zastrzegł inaczej to na kupującym spoczywa koszt zapakowania, zabezpieczenia towaru.


Czy mogę rozpakować zakup?


Tak, można zbadać cechy towaru, czy jest kompletny oraz czy działa ale tylko w taki sposób, w jaki moglibyśmy to uczynić w sklepie stacjonarnym. Np. kupując kosiarkę możemy sprawdzić czy posiada wszystkie części i podłączyć ją do prądu sprawdzając czy działa, ale nie wolno nam skosić trawnika. Wówczas kosiarka ma już mniejszą wartość i sprzedawca ma prawo do oddania nam mniejszej kwoty za zakupiony sprzęt, ponieważ jego wartość jest automatycznie niższa.
 

W jaki sposób otrzymamy zwrot pieniędzy?


Zwrotu dokonuje się w ten sam sposób, w jaki kupujący zapłacił za towar. Można zwrócić środki inną drogą, jeśli kupujący wyrazi na to zgodę.



Mam nadzieję, że powyższe informacje będą dla Was pomocne i że mimo wszystko nie będą przydatne, ponieważ świąteczne łowy w internecie  okażą się jak najbardziej udane ;)

Komentarze

  1. Kupiłam za pośrednictwem Allegro przed Świętami wagę łazienkową analityczną , bo chciałam kontrolować swoje wyniki. W zestawie były baterie ale na trwale przytwierdzone do folii opakowującej wagę.( teraz pomyślałam, że zrobiono to celowo ).Rozerwałam opakowanie po czym stwierdziłam, że waga jedynie waży ( no i słusznie bo waga jest przecież do ważenia :) ale nic więcej nie robi mimo, że służyła do mierzenia jeszcze 6 innych rzeczy - pomiaru wody,mięśni itd ) .Zwróciłam się z pytaniem do producenta ale kazał odesłać w ramach gwarancji. Czy mogę w takim razie odesłać towar w ramach zwrotu bez podania przyczyny czy jak już się ujawniłam nuszę złożyć reklamację ? Co o tym sądzicie ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ustawa nie stanowi, że nie możemy skonsultować się ze sprzedawcą przed chęcią dokonania zwrotu. Skorzystalabym z instytucji niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową i towar zwróciła. Trzeba jednak pamiętać o terminach.

      Usuń
  2. Jedna istotna uwaga dotycząca możliwości zwrotu towaru. Prawo do odstąpienia od umowy przysługuje tylko i wyłącznie konsumentom. Firma w rozumieniu tej ustawy, nie jest konsumentem. Jeżeli więc kupisz towar na Firmę, na fakturę, to nie masz prawa zwrotu.
    Art. 27 ustawy o prawach konsumenta wprost stanowi, że konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów, z wyjątkiem kosztów określonych w art. 33, art. 34 ust. 2 i art. .
    Prowadzę działalność i mam złe doświadczenia w tym temacie.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty